سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به پسرش حسن فرمود : ] پسرکم چیزى از دنیا بجا منه چه آن را براى یکى از دو کس خواهى نهاد : یا مردى که آن را در طاعت خدا به کار برد پس به چیزى که تو بدان بدبخت شده‏اى نیکبخت شود ، و یا مردى که به نافرمانى خدا در آن کار کند و بدانچه تو براى او فراهم کرده‏اى بدبخت شود پس در آن نافرمانى او را یار باشى و هیچ یک از این دو در خور آن نبود که بر خود مقدمش دارى . [ و این گفتار به گونه‏اى دیگر روایت شده است که : ] اما بعد ، آنچه از دنیا در دست توست پیش از تو خداوندانى داشت و پس از تو به دیگرى رسد و تو فراهم آورنده‏اى که براى یکى از دو تن خواهى گذاشت : آن که گرد آورده تو را در طاعت خدا به کار برد پس او بدانچه تو بدبخت شده‏اى خوشبخت شود ، یا آن که آن را در نافرمانى خدا صرف کند پس تو بدانچه براى وى فراهم آورده‏اى بدبخت شوى و هیچ یک از این دو سزاوار نبود که بر خود مقدمش دارى و بر پشت خویش براى او بارى بردارى ، پس براى آن که رفته است آمرزش خدا را امید دار و براى آن که مانده روزى پروردگار . [نهج البلاغه]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم الله الرّحمن الرّحیم

آیات 247 بقره ، و 24 انبیاء

وَقَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طَالُوتَ مَلِکًا قَالُوَاْ أَنَّى یَکُونُ لَهُ الْمُلْکُ عَلَیْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْکِ مِنْهُ وَلَمْ یُؤْتَ سَعَةً مِّنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاهُ عَلَیْکُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللّهُ یُؤْتِی مُلْکَهُ مَن یَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ   247

 پیامبرشان به آنان گفت در حقیقت‏خداوند طالوت را بر شما به پادشاهى گماشته است گفتند چگونه او را بر ما پادشاهى باشد با آنکه ما به پادشاهى از وى سزاوارتریم و به او از حیث مال گشایشى داده نشده است پیامبرشان گفت در حقیقت‏خدا او را بر شما برترى داده و او را در دانش و [نیروى] بدنى بر شما برترى بخشیده است و خداوند پادشاهى خود را به هر کس که بخواهد مى‏دهد و خدا گشایشگر داناست   247

أَمِ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ آلِهَةً قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ هَذَا ذِکْرُ مَن مَّعِیَ وَذِکْرُ مَن قَبْلِی بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ الْحَقَّ فَهُم مُّعْرِضُونَ     24

 آیا به جاى او خدایانى براى خود گرفته‏اند بگو برهانتان را بیاورید این است‏یادنامه هر که با من است و یادنامه هر که پیش از من بوده [نه] بلکه بیشترشان حق را نمى‏شناسند و در نتیجه از آن رویگردانند    24

واژگان ::

اله : معبود ، خدا ، نام ذات واجب الوجود خدای سزاورا پرستش

برهان : حجت ، دلیل ، قاطع ، بیان

ذکر : باد کردن ، دعا ، نماز ، ورد ، ستایش ، شرف ، بزرگی ، قرآن

عرض:  نشان دادن ، نمایش ، پیشنهاد چیزی ، برای فروش و متاع ، کالا ، مال ، دنیا ، بیماریی که بر انسان عارض شود ، نا پایدار و فانی ، عطا و بخشش ، غنیمت ، علائم بیماری

نبی :  پیا مبر ، خبر دهنده از غیب با الهام خداوندی

بعث   : فرستادن ، بر انگیختن ، بیدار کردن ، رسالت ، او را از خواب بیدار کردن ، مرده پس از مرگ

سعه : گشایش ، گشودگی ، وسعت ، فراخی ، توانگری ، توانایی ، قدرت ، تاب و توان ، آسایش

بسط : گستردگی ، هر چیز گستردنی مانند فرش ، گشوده ، شیرین زبانی ، او را در حمایت خود در آورد ، جهان را شادمان ساخت

طفی :  آتش خاموش شد ، عینه و چشم او نابینا شد

 انتخاب و مسیر رسیدن به خدا این است و لا غیرکه ما حقوق خداوندی را به تناسبات مختلف در پیامبران و انسانهای وارسته جلوه گر ببینیم و باور داشته باشیم حکومت خدا رو در روی زمین ، لذا اگر حق خلافت را به پیامبران داده است برای این است که این حق از آن خداست و به هر کسی که لازم بداند خواهد داد ، حال آیا این انتخاب از طرف خدا نوعی جبر است ؟ یا آگاهی ما نسبت به تمام وقایع کم است ؟ و لازم است ( دانایی توانا )  این گزینش را انجام دهد ؟ عقل که از ادله اربعه محکم نیز میباشد و خود دلیل قاطع نیز هست ، اجازه نمیدهد مطلبی بدون دلیل را پذیرا باشیم اما چگونه است که خداوند منان از ما دلیل مطالبه می کند ؟؟ این به این خاطر است که او دلایلی بر خلاف دلایل مشرکان دارد زیرا که قرآن و کتب آسمان مدعای انسانها و مردم مشرک و کافر نیستند بر همین اساس ادعای آنان را نیز تایید نمیکند چون در بسیاری از آیات قرآن علیه انسان مشرک و بت پرست بوده و پرسش آنان منحصرا در خدا خلاصه میشود نه پیامبران و تاسف هم از این است که اکثر مردم اهل تشخیص و دلیل نیستند و نمی توانند حق و باطل را تشخیص بدهند اینهمه انحراف در طول زمان از همین جا ناشی شده است در نتیجه اهل منطق و دلیل نبوده و از حق پیروی نکرده و از پذیرش حق گریزانند .

 سوره بقره خداوند اختیاراتش را برای درک انسانها به پیامبرانش که انتخاب او هستند داداه است و یژگیهای این پیامبران ( دانایی و توانایی ) بسیار است و از طرفی در انتهای آیه از صفتی نام می برد که گشایشگری است ، ک در آیه 247 نشان میدهد که انتخاب اصلح در زندگی برای اسوه قرار دادن آن شخص هم چنان رقم میخورد که سر نوشت انسان را تحت الشعاع خویش قرار می دهد چون علم خداوند بر جهان هستی سیطره دارد لذا با این آگاهی بهترین گزینه ها را برای هدایت بشر او و فقط او می تواند انتخاب کند .

اما در آیه دوم تذکر به این معنا که اگر انتخاب خداوند را برای خویش بر نگزینیم باید منتظر ضلالت و گمراه باشیم و این وعده خداوند است تا جایی که در آیه بیان شده که خدایانی را شخص گمراه انتخاب خواهد نمود که این خدایان می توانند همگی اسوه و الگو برای هر شخصی به طریقی باشند و بر این اساس هست که می بینیم گاهی انسان گمراه مال و گاهی دنیا پرستی و گاهی اولاد و گاهی هم هر دلبستگی دیگری می تواند در مسیر کوتاه زندگی خویش برای خودش الگو قرار دهد و بالا و پایین شدن انسان در گزینش هایش هم بر اثر همین معنا اتفاق می اقتد خیلی کودکانه ی بنظر میاید اما باید باور داشته باشیم که گاهی عشق ورزی انسان حتی بر انگشتری او را از راه صلاح و خیر دور و به پرتگاههای عظیمی رهنمون می شود ، در آیه به زیبایی مشهود است که خداوند میفرماید اگر انتخابی غیر از انتخاب خداوند کردید برهان بیاورید و چون تمام این براهین انسانی در مقابل برهان خداوند است اگر دقت نظر نشود باید ضلالتی تاریک را برای شخص متصور بود .

 اگر نعمت داشتن نبی و پیامبر و راهنما و الگو و اسوه حسنه را خداوند مجانی و مفت  در اختیار ما گذشته است و در مسیر هدایت قرار گرفته ایم شکر این نعمت را باید پاس بداریم و گر نه ظلمت تمام اندیشه انسانی را حتی در روز روشن و در جلوی چشمان همگان پر خواهد کرد لغزش و هدایت دو عنصری هستند که همیشه با انسان همراهند و لغزش  همواره انسان را تهدید می کند و غفلت بزرگترین گناه می تواند باشد پس آیات روشن حق بهترین چراغ و بهترین مستمسک برای رهایی است برای همه انتخابهای انسان انشالله .

 



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: جمعه 88/4/12::: ساعت 9:6 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ